Iskolakert

ORSZÁGOS
ISKOLAKERT-FEJLESZTÉSI PROGRAM

IKA_A.jpg

 

Képgaléria

Beszámoló terápiás kert kialakításának eredményeiről Iskolánk az elsők közt került be abba a projektbe, ahol a terápiás tájtervezés eszközrendszerének felhasználásával terápiás kert kialakítására került sor. A természeti környezet egészségre gyakorolt hatása ismert. Tanulóink esetében a kertben eltöltött idő nemcsak fizikai jóllétük, de mentális állapotuk javítására, lelki egészségükre is kedvező hatást gyakorol. A kertgondozás, a növények ápolása türelmet, gondoskodást igényel, és ráirányítja a figyelmet a természet szépségeire. A kertápoláshoz, növényültetéshez szükséges elméleti ismereteket és a természetből szerzett tapasztalatokat a kertészkedéssel átültetjük a gyakorlatba, így tanulóink részt vesznek környezetük szépítésében a növények „életének", fejlődésének alakulásában, ez a konstruktív tevékenység a pihenés, kikapcsolódás mellett az alkotás, a teremtés érzésével szintén terápiás hatást gyakorol a lélekre. Intézményünkben a munka már az értesítés kézhezvétele után elkezdődött az egyeztetéssel és a tervezéssel. Több alkalommal beszéltünk az alapítvány munkatársaival telefonon, videóhívás keretében és átbeszéltük a lehetőségeinket, amelyet a kialakításhoz fontos volt ismerni. Az alapítvány részéről és részünkről is elindult egy tervezés. A járványügyi korlátozások feloldása után személyesen is több alkalommal egyeztettünk, megbeszéltük és konkretizáltuk a kialakítandó kert helyét, formáját a célok és igények figyelembevételével. A 2020/2021-es tanév elejére elkészítettük a pedagógiai programba belekerülő anyagot. (melléklet) A tanévnyitó értekezleten a nevelőtestület által elfogadásra kerül az anyag. Majd tovább folytatódott a tervezés, a feladatok szétosztása, ki mit tud megvalósítani, milyen további feladatok lennének még. Így került sor Ezt megelőzően előkészületek keretében, hogy kiírtottuk a kerítés mellett elburjánzott gazt, amennyire lehetett eltávolítottuk a gyökereket, gyártottuk a jelölő cövekeket az ügyesebb gyerekekkel. A terveknek megfelelően, a kijelölésekhez igazodva az egyes részfolyamat munkálataiban tanulóink - az iskola dolgozóinak felügyelete, irányítása mellett - kivették részüket. A gyerekek önkéntes alapon nagy kedwel végezték a kerti munkákat. A terápiás kert kialakításának konkrét munkálataira 2020. október végén, az őszi szünetben került sor. A kertépítőkkel folytatott előzetes egyeztetések a szükséges tárgyi és személyi feltételek meglétének feltérképezését célozták. Megérkeztek az anyagok (homok, kő, fa, kavics, föld, stb) és kezdetét vette a kert kialakítása. Az udvar elkülönített részén több magaságyás került elhelyezésre, így már majdnem minden osztály gondozásba vehet egyet-egyet a tavaszi veteményezés idején. Igény volt rá, ezért még egy nagy alapterületű dombágyás kialakítása is megtörtént. Nem halogattuk tovább a kerítés drótjának cseréjét sem, ami alkalmas lesz a későbbiekben növények futtatására is. A komposztálószigetet az udvar egyik sarkában alakítottuk ki, ehhez kaptunk komposztálót. Kiszállításakor a „beüzemelésére" is sor került, és a használatával kapcsolatosan sok fontos és hasznos információval bővült ismeretünk. A Humusz Maximusz Egyesület által rendelkezésünkre bocsátott Komposztálási kisokos c. kiadványukat minden osztályban elhelyeztük és pedagógusaink az ismeretanyagot osztályonként feldolgozták a tanulókkal együtt. Külön gyűjtjük a konyhai hulladékot és az mind a komposztálóba kerül. Nagyon sok a kerti lombhulladék és metszés utáni nyesedék az őszi időszakban az udvaron lévő fákról, ezért nagyobb befogadású komposztáló elkészítése szükségszerűvé vált. A régit szétszedtük és a kimélyített, földbe süllyesztett komposztáló így már sok lehullott falevél befogadására szolgált az újrahasznosítás jegyében. A vékonyabb ágakat külön gyűjtöttük és ledarálva, aprítva talajtakaróként szétterítettük. Elültettük a kapott dísznövényeket, a fűszernövényeket és a gyürnölcsbokrokat. Földbe került a pályázati úton nyert őshonos fajta almafa is. Az igényesen kialakított taposóösvényt örömmel vették birtokba a kisebb tanulóink. Az érzékelési funkciók fejlődését elősegítő terápiás játék jó szolgálatot tesz majd tanulóink körében. A homokozót egy árnyékot adó fa alá helyeztük át. Szülők adományozták a keretként szolgáló deszkát és kaptunk bele homokot is. A rossz idő beállta már nem teszi lehetővé a kinti munkálatok folytatását. Jelentős előrelépés történt azonban ebben a két hónapban az udvar rendezettsége és a kert funkciójának kialakítása tekintetében. Nagyon sok tennivaló akad még, de a további ösztönzéshez várjuk, hogy a tavaszi napsütés életre keltse a növényeket és láthatóvá tegye eddigi munkánk eredményét. Továbbá folytassuk az elmaradt kialakításra váró, futtató- és tapintófal kialakításának a munkálataival, illetve tovább szeretnénk csinosítani a kertünket.

 



 



__________________________________________________________

Az iskolakert fejlesztését az Országos Iskolakert-fejlesztési Program, Iskolakert Alapozó Alprogram
tette lehetővé 2019-ben, a szükséges eszközök biztosításával és szakmai segítségnyújtással.

 

További tartalom feltöltése folyamatban...

Képek itt elérhetőek:

https://drive.google.com/drive/folders/1V2p-GKz92HxEY-WdGRovQ8PW3HbKYYM7?usp=sharing

Beszámoló 2019/2020 –as tanév

Iskolakert program


Az iskolakert fejlesztését az Országos Iskolakert-fejlesztési Program, Iskolakert Alapozó Alprogram tette lehetővé 2019-ben, a szükséges eszközök biztosításával és szakmaisegítségnyújtással.

Hétszín-kert

- honlapon és a facebook oldalunkon megjelenítjük a munkákról készített fotókat,beszámolókat

- iskolakertben magáságyások elhelyezése megtörtént, elültetett növények gondozását amegbízott osztályok megkezdték

- komposztáló áthelyezésre került a kerti

- és konyhai zöldhulladék gyűjtéséhez

- dombágyásokat készítettünk, már a második kerül kialakításra

- ágak aprítását már a saját géppel végezzük, a végterméket felhasználtuk adombágyáshoz, ill. talajtakarás céljára

- kapott eszközökkel, szerszámokkal kerti munkafolyamatok megtanítása történik

- rendszeres fűnyírást az iskola udvarán és az iskola előtti füves részen tanulóink végzika mechanikus fűnyíróval

- locsolás már megoldott a beszerzett vízgyűjtőből

- magokat felhasználtuk palántázáshoz, növénytermesztéshez

- a kerti padok, asztalok lehetőséget biztosítanak szabadlevegőn megtartott tanórákhoz,udvaron végezhető asztali játékok kihelyezésére

- a digitális oktatás bevezetését követően a kapott feladatokat beépítettük atananyagokba és az elkészült fotók egy részét továbbítottuk az alapítványnak

 

 


 

Hétszínkert-névadó és nyílt nap

Bertókné Vadál Erzsébet

Intézményünkben a kertművelés irányába több kezdeményezésünk is volt az elmúlt évek alatt.Cserepekben nevelgetünk növényeket és a kert mellett sikerül néhány növényt - dísztököt,kukoricát és esetleg babot- termeszteni. Tanulóink az udvarból ástak fel egy darabkát, ésültettek bele növényeket. Mivel kicsi az udvarunk, és a talaj sem megfelelő, így csak próbálkozás volt, a valódi kertészkedésig nem jutottunk el. A kertészkedés alapjainak a tapasztalati úton való kialakítása rengeteg lehetőséget rejt magában, emiatt kezdtünk ezzel mélyrehatóbban foglalkozni és az Agrárminisztérium támogatásával indult országosiskolakert –fejlesztési programba nyújtottuk be pályáztunk és sikeresen pályáztunk. Úgygondoljuk tanulónak nagyon hasznos, jót tesz a kertészkedés alapjaival a megismerkedés.Jelenleg a kert kialakításánál tartunk: elkészítettük a magaságyásokat, amelyekbe maszerettünk volna beleültetni palántát, illetve a korábban felásott kiskertet dombágyássá alakítjuk, de jelenleg a megkezdett munkának az időjárás egyáltalán nem kedvez. Az elmaradt programokról a későbbiekben hírt adunk.

A mai napi programunk, amelynek a keretében bemutatjuk a kertünket:

Közös ültetés

Kérdések és válaszok

„Tapiösvény” felavatása óvodásokkal

Ünnepélyes kertnévadó

Játékos növényhatározó

Sajnos a szakadó esőben csak a névadó történt meg a mai napon. Tanulóink által beérkezett javaslatok alapján a HÉTSZÍNKERT nevet adtuk iskolakertünknek. A „Tapiösvény”kialakítása elkezdődött, várja a tanulókat, hogy ki tudják próbálni. Ezt még majd folytatjuk,ha megfelelő lesz az idő. A résztvevő felnőttek közül, Nagyné Virág Melinda nagyszülő aMátrából hozott kb 30 cm-es kis fenyőjét ajánlotta fel a kertünkbe, amelyet, ahogy az időengedi el fogunk ültetni. Ezúton is nagyon köszönjük mindenkinek, aki itt volt, hogy aszakadó eső ellenére is eljött és így is ünnepélyesebbé tette ezt a napot.Terveink a jövőre nézve: működtetjük és majd bővítjük a kertünket. A működtetése elsősorban az intézmény szervezeti keretei között tartott délutáni programok keretébentörténik. Erre kidolgozunk egy programot, és az ezt a programot választó csoportok rendszeresen végzik majd a kerti tevékenységeket a programterv ajánlásai alapján. Bízunk benne, hogy évről-évre egyre több tanuló dolgozik majd a kertünkben, majd a megtermelt zöldségeket a konyhai munkák során használják fel.Az iskolakert fejlesztését az Országos Iskolakert-fejlesztési Program, Iskolakert Alapozó Alprogram tette lehetővé 2019-ben, a szükséges eszközök biztosításával és szakmai segítségnyújtással.

 


 

Hétszínkert-Iskolakert

Intézményünk kiválasztásra került az Iskolakerti Alapozó Alprogram III. ütemének  ISKOLA-MENTOR kategóriájában. Így ismét tovább bővíthetjük az iskolakertünket, illetve folytathatjuk az eddig elkezdett munkát és terveinket megvalósíthatjuk.

Az iskolakertünk fejlesztését az Országos Iskolakert-fejlesztési Program, Iskolakert Alapozó Alprogramtette lehetővé 2019-ben, a szükséges eszközök biztosításával és szakmai segítségnyújtással.

A kertészkedés alapjainak a tapasztalati úton való kialakítása rengeteg lehetőséget rejt magában, ezt valljuk, emiatt kezdtünk ezzel mélyrehatóbban foglalkozni és az Agrárminisztérium támogatásával indult országos iskolakert –fejlesztési programba nyújtottuk be pályáztunk és sikeresen pályáztunk.

Az eddigi munkánk további fejlesztéséhez, bemutatásához az idei évben benyújtott sikeres pályázat lesz segítségünkre!

Reméljük minél előbb dolgozhatunk a gyerekekkel együtt a kertünkben! Már nagyon várjuk!

 



Iskolakert projekt

Otthoni megfigyelések,

kerti munkák a digitális munkarend bevezetését követően

Képek itt megnézhetők:

Iskola kert projekt otthon (1200750 bájt)

Kapcsolódó anyagok

« Vissza az előző oldalra

Ugrás a fejlécre
Ugrás a navigációra